De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) heeft kennis genomen van de tussenuitspraak van de Raad van State over dossiernummer 202006510/1/R3, tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2022, in Utrecht en omstreken beter bekend als de verbreding van snelweg A27 door landgoed Amelisweerd. De RvS concludeert dat de stikstofproblematiek niet voldoende is opgelost. Minister Madlener (PVV, Instrastructuur en Waterstaat) krijgt een half jaar de tijd om het tracébesluit op dit punt te repareren.
De Kerngroep vindt dat het nu weer aan de politiek (minister en Tweede Kamer) is om een oplossing te vinden voor de bereikbaarheid van de regio Utrecht. Daarbij verwacht de KRU dat dit niet gemakkelijk gaat worden met het huidige tracébesluit. De KRU wijst erop dat het Alternatief Regio Utrecht (ARU) voldoet aan alle eisen op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en milieu.
De Raad van State ging in zijn uitspraak niet inhoudelijk in op het ARU. Dat komt omdat de gemeente en provincie hun alternatief pas eind 2023 hebben gepresenteerd, ná de vaststelling van het tracébesluit. De bestuursrechter toetst het besluit aan de feiten die bekend waren op het moment dat de minister zijn besluit nam. Daarom kwam het ARU te laat om nog te worden betrokken bij de beoordeling van het tracébesluit.
Leefomgeving
Volgens het tracébesluit 2022 moeten de snelwegen ten zuiden en ten oosten van de stad verbeterd worden en moet het volgens eerdere kabinetten veiliger worden op de weg. Ook moet de kwaliteit van de leefomgeving van de stad verbeterd worden. Om de snelweg bij Amelisweerd te verbreden wil minister Madlener aan weerszijden een strook van twintig meter aan bomen laten kappen.

Tegen het Tracébesluit is al jaren verzet, vanuit omwonenden, natuurliefhebbers, en óók vanuit de provincie en diverse gemeenten. Het toenmalige kabinet Rutte-IV (VVD, CDA, D66, CU) vroeg daarom in 2021 provincie en gemeente om met een eigen plan voor Amelisweerd te komen.
Dat leidde eind 2023 tot de presentatie van het ARU. In dat plan wordt de snelweg níet verbreed, maar komen er meer en smallere rijstroken ‘binnen de bak’, met een maximum snelheid van 80 km/u. Bovendien wordt er geïnvesteerd in meer openbaar vervoer en fietspaden in de regio. Het ARU is één miljard euro goedkoper van het tracébesluit.
Vorig jaar besloot het inmiddels aangetreden kabinet-Schoof het tracébesluit 2022 toch door te zetten en het alternatieve plan van provincie en gemeente naast zich neer te leggen. Daarop riep een meerderheid van de Tweede Kamer de minister op om met de regio te overleggen over het regionale alternatief. DIt overleg moet nog plaatsvinden.
De zitting bij de Raad van State was van 19 tot en met 21 november vorig jaar. Op de voorafgaande zaterdag betoogden duizenden mensen op het Domplein tegen de verbreding van de snelweg door Amelisweerd.

Lees ook:
- Hulp voor Amelisweerd uit onverwachte hoek?
- Update: hoe staat het nu met de verbreding van de A27?
- Amelisweerd: meer dan 50 jaar onderwerp van veel discussie
- Amelisweerd gered
Tekst en foto manifestatie: Harrie van Veen