Na de grote manifestatie op het Domplein en de zitting bij de Raad van State half november gloort er misschien nieuwe hoop voor Amelisweerd. En die hoop komt uit de Tweede Kamer zelf.
Dat bleek tijdens een zitting van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van afgelopen maandag. Tijdens die vergadering plaatsten NSC en BBB vraagtekens bij nut en noodzaak van de uitbreiding van snelweg A27 langs landgoed Amelisweerd.
Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd was bij de zitting aanwezig en vertelde vanochtend tegen presentatrice Merel Wielaert bij het BNNVARA-radioprogramma Vroeg! dat er wat aan het schuiven is in Den Haag.
Kloppenborg: “De Tweede Kamer heeft een toezegging afgedwongen bij de minister dat hij toch serieus moet praten met de regio, de provincie en de gemeente Utrecht die tegen de verbredingsplannen zijn en een alternatief hebben geproduceerd. De Tweede Kamer zegt: ga naar Utrecht, praat over dat alternatief, kom er samen uit en rapporteer de uitkomst aan de Tweede Kamer. Waarschijnlijk komt er dan een nieuw debat.”
Nedersaksenlijn
Eerder maandag nog zei minister Madlener (Infrastructuur) dat het niet verantwoord is om de A27 níet te verbreden. Maar een Kamermeerderheid is het daar niet mee eens, zei Kloppenborg op de radio. “De Kamer zei: wij vinden de beweringen van de minister niet overtuigend. Wij vinden de diskwalificatie van de minister van het plan van de regio niet kloppen. Wij willen dat er serieuzer naar wordt gekeken. Het alternatieve plan is een miljard goedkoper dan het plan van de minister, en van dat miljard kun je ook een boel dingen doen in het oosten van het land.”
Kloppenborg noemt met name NSC-Kamerlid Olger van Dijk die de kant lijkt te kiezen voor het alternatieve plan uit de regio. Ook de BBB lijkt de zijde te kiezen van Kamerlid Van Dijk. Kloppenborg: “Hij is iemand met een goede achtergrond op het gebied van infrastructuur en ruimte. Hij zei: ik ben gewoon niet overtuigd door het verhaal van de minister. Het alternatief is een miljard goedkoper. Zijn partij, en dat geldt ook voor BBB interessant genoeg, wil dat het geld niet altijd maar naar dit soort projecten gaat, maar wordt gestoken in projecten in het noorden en het oosten, zoals de Lelylaan maar vooral ook de Nedersaksenlijn.”
Die Nedersaksenlijn is volgens Kloppenborg een interessante optie. De lijn kost 1,75 miljard euro en het rijk zegt dat het daar het geld helemaal niet voor heeft. “Maar als je ergens anders één miljard kunt besparen, dan ben je al aardig op weg. Dan kan je ook elders additionele gelden vinden”, aldus Kloppenborg.
Principiële keuze
“Dus het is ook een principiële keuze: ga je overbodig geld steken in een project dat makkelijker goedkoper kan worden uitgevoerd waarbij je ook nog de natuur beschermt, of ga je geld steken in gebieden die altijd een beetje achteraan in de rij staan wanneer het geld moet worden uitgedeeld zoals het noorden en oosten van Nederland?”
Beluister de hele uitzending met Jos Kloppenborg.
Kijk de manifestatie op het Domplein terug:
Tekst: Harrie van Veen. Foto’s: Harrie van Veen, Jim Terlingen. Video: Floris Meinardi.