• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Milieucentrum Utrecht

Voor een duurzame en groene stad

  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • linkedin
  • Zoeken
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • linkedin
  • Zoeken
  • Home
  • Wat wij doen
    • BuurtNatuur030
    • Het Wilde Stadscafé
    • Meet Je Stad Utrecht
    • Tuincoaches
    • Duurzamer030
  • Doe mee
    • Doe mee!
    • Verklein je voetafdruk
    • Toolkit partners & pers
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Over Ons
    • Vergaderzaal huren
    • Vacatures
    • Partners
    • Jaarverslagen en beleidsplannen
    • Onze geschiedenis
    • Teams
    • ANBI
    • Donaties en schenkingen
    • Contact
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • Duurzamer030 >
  • facebook
  • twitter
  • Home
  • Wat wij doen
    • BuurtNatuur030
    • Het Wilde Stadscafé
    • Meet Je Stad Utrecht
    • Tuincoaches
    • Duurzamer030
  • Doe mee
    • Doe mee!
    • Verklein je voetafdruk
    • Toolkit partners & pers
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Over Ons
    • Vergaderzaal huren
    • Vacatures
    • Partners
    • Jaarverslagen en beleidsplannen
    • Onze geschiedenis
    • Teams
    • ANBI
    • Donaties en schenkingen
    • Contact
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • Duurzamer030 >
  • facebook
  • twitter
Amelisweerddemonstratie 27 september 2025. Foto: Harrie van Veen.

Verkiezingen: stem op een partij die Amelisweerd spaart

Op 29 oktober gaat Nederland weer naar de stembus. Wat willen de partijen met Amelisweerd?

21 oktober 2025 • Laatste wijziging: 22 oktober 2025

Op woensdag 29 oktober kunnen we weer naar de stembus. Een nieuwe kans om het verbredingsplan voor de A27 definitief van tafel te krijgen. Om je een handje te helpen bij je keuze in het stemhokje hebben wij* de standpunten van partijen over het verbreden van de Ring Utrecht bij Amelisweerd op een rij gezet.

Welke partijen sparen de bomen?

GroenLinks-PvdA is tegen de verbreding: ‘Landgoed Amelisweerd behouden we door de A27 bij Utrecht niet te verbreden.’ ‘De natuur verdient onze bescherming. Daarom verankeren we de rechten voor de natuur en dieren juridisch steviger in de wet.’

Partij voor de Dieren is tegen de verbreding. ‘Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.’

D66 is tegen de verbreding. ‘We verdubbelen de A27 bij Amelisweerd niet en investeren in fietspaden, zodat iedereen kan blijven genieten van de natuur.’ (programma 2023). Het nieuwe programma (2025) houdt het meer algemeen: ‘Te lang zijn keuzes op het gebied van mobiliteit hoofdzakelijk gemaakt op basis van economisch rendement. Nieuwe investeringsbeslissingen worden daarom gemotiveerd vanuit brede welvaart. Deze veranderingen vragen om ander beleid en slimme investeringen.’

ChristenUnie is tegen de verbreding. ‘Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.’

Volt is tegen de verbreding. ‘Onderhoud van bestaande infrastructuur, aanleg van nieuwe lijnen betalen en stimuleren we uit de heffingen voor autorijden en luchtvaart en door middel van besparing op het wegennet.’

SP is tegen de verbreding. ‘We kiezen voor oplossingen die echt werken. Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en meer files. Daarom investeren wij in goed openbaar vervoer.’

CDA spreekt zich niet expliciet uit, al was de fractie in het laatste commissiedebat kritisch over de verbredingsplannen. ‘We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing, een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.’

VVD is tot nu toe voor de verbreding, en wil een ‘investeringsagenda voor nationale groei’ om nieuwe wegen aan te kunnen leggen.

Tijdens de Amelisweerddemonstratie op het Domplein van eind september hielden Anneke Wensing en Jos Kloppenborg een quiz over de standpunten van de partijen. Je kunt dit hieronder terugkijken.

PVV wil ‘Meer asfalt en wegverbredingen’ en de ‘maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan’.

NSC wil ‘ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.’

BBB toonde zich tot dusverre vrij kritisch over de verbreding onder meer omdat de partij vindt dat hiermee teveel geld naar ‘de Randstad’ gaat en het geld meer nar ‘de regio’ zou moeten. Het nieuwe verkiezingsprogramma is hierover niet duidelijk maar stelt: ‘infrastructuurprojecten worden niet alleen beoordeeld op kosten en doorlooptijd. Er wordt ook gekeken naar hun bijdrage aan (regionale) economische ontwikkeling, regionale werkgelegenheid en brede welvaart.’

JA21 was bij de vorige verkiezingen nog een echte vroem-vroem partij, nu lijkt er toch beweging: ‘De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid. Tegelijk begrijpt JA21 dat de fileproblematiek een voorbeeld is van te veel vraag en te weinig aanbod. JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed.’

SGP is tot nu toe voorstander van het Tracébesluit. Het verkiezingsprogramma spreekt zich niet uit maar laat wel zien dat ook de SGP beseft dat niet alles meer kan: ‘Tijdige renovatie van bestaande infrastructuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft. Voor aanpak van de filedruk is naast wegverbreding ook inzet op spreiding van autogebruik, meer thuiswerken en gebruik van alternatieve vormen van vervoer nodig.’

*Wij plaatsen deze lijst met dank aan de Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd, Amelisweerd Niet Geasfalteerd en Extinction Rebellion Utrecht. Samen strijden we tegen het kappen van honderden vaak eeuwenoude bomen in Amelisweerd voor de overbodige en geldverslindende verbreding van de A27. Wij willen dat de rijksoverheid van het verbredingsplan afziet en met de regio gaat werken aan een alternatief dat Amelisweerd spaart. Al dat geld (meer dan 2 miljard) kan beter worden besteed. Bijvoorbeeld aan een beter fiets- en openbaarvervoernetwerk. Kies voor een gezonde toekomst. Kies voor de natuur. Kies voor Amelisweerd.

Nieuwe poster

Download de Amelisweerd-verkiezigingsposter en hang ‘m voor je raam. Klik op onderstaande afbeelding voor de pdf.

FacebookTwitterShare

Categorie: NieuwsTag: amelisweerd, verkiezingen

Vorig bericht: « De Utrechtse Nacht van de Nacht in 2025
Volgend bericht: Heel Holland (prullen)bakt: De 2de Nationale Prullenbakteldag »

Footer

Meld je aan voor de Nieuwsbrief:

Mailing
   
Lees hier de oude nieuwsbrieven Algemeen >
Lees hier de oude nieuwsbrieven Meet je Stad >

Milieucentrum Utrecht
Oudegracht 60
3511 AS Utrecht
030-2367240
info@mcu.nl
NL 27 TRIO 0320 2347 70 t.n.v. St Milieucentrum Utrecht

Kijk op onze contactpagina voor de openingstijden. Reserveren voor een vergadering kan via de pagina zaalverhuur of via e-mail naar info@mcu.nl.

Privacyverklaring     ANBI informatie

Copyright © 2025 · Milieucentrum Utrecht

Cookie toestemming beheren
Om u de beste ervaring op onze website te bieden, maken wij gebruik van cookies. Wilt u cookies accepteren voor een optimale ervaring? U kunt uw cookie-instellingen op elk moment wijzigen.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}