• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Milieucentrum Utrecht

Voor een duurzame en groene stad

  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • linkedin
  • Zoeken
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • linkedin
  • Zoeken
  • Home
  • Wat wij doen
    • BuurtNatuur030
    • Het Wilde Stadscafé
    • Meet Je Stad Utrecht
    • Tuincoaches
    • Duurzamer030
  • Doe mee
    • Doe mee!
    • Verklein je voetafdruk
    • Toolkit partners & pers
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Over Ons
    • Vergaderzaal huren
    • Vacatures
    • Partners
    • Jaarverslagen en jaarplannen
    • Onze geschiedenis
    • Teams
    • ANBI
    • Donaties en schenkingen
    • Contact
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • Duurzamer030 >
  • facebook
  • twitter
  • Home
  • Wat wij doen
    • BuurtNatuur030
    • Het Wilde Stadscafé
    • Meet Je Stad Utrecht
    • Tuincoaches
    • Duurzamer030
  • Doe mee
    • Doe mee!
    • Verklein je voetafdruk
    • Toolkit partners & pers
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Over Ons
    • Vergaderzaal huren
    • Vacatures
    • Partners
    • Jaarverslagen en jaarplannen
    • Onze geschiedenis
    • Teams
    • ANBI
    • Donaties en schenkingen
    • Contact
  • Vergaderzaal huren
  • Contact
  • Duurzamer030 >
  • facebook
  • twitter

Nieuwe aanvliegroute over Utrecht: wat speelt er?

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute richting Schiphol aanleggen. Deze nieuwe aanvliegroute loopt over de provincie Utrecht en Gelderland. Er is veel over te doen. Wat speelt hier en wat kunnen we verwachten?

29 juni 2023 • Laatste wijziging: 6 juni 2024

💡 Lees al onze updates over dit onderwerp hier.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute richting Schiphol aanleggen. Deze nieuwe aanvliegroute loopt over de provincie Utrecht en Gelderland. Er is veel over te doen. Wat speelt hier en wat kunnen we verwachten?

Een vierde aanvliegroute?

Er bestaan op dit moment drie aanvliegroutes van vliegtuigen van en naar Schiphol. Een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over de provincies Gelderland en Utrecht zou een efficiënter gebruik van het luchtruim, minder invloed op het klimaat en hinder en ruimere capaciteit moeten opleveren. 

Het bezwaar hiertegen is onder andere dat onze provincie te maken gaat krijgen met overlast en vervuiling door zo’n 120 dalende vliegtuigen extra, ook in de nacht. De vierde route zou er als volgt uit komen te zien:

Bron: Kerngroep Stop4deroute

Bekijk ook dit filmpje met uitleg van RTV Utrecht:

Weerstand

In de afgelopen periode heeft zich een kerngroep van bezorgde inwoners en andere belanghebbenden gevormd, Kerngroep Stop4deroute. Zij vrezen vervuiling en overlast. Ook Provincie Utrecht blijkt geen fan te zijn van de plannen.

De kerngroep Stop4deroute organiseerde begin juni een lokale fietsactie naar het Provinciehuis in Utrecht. Afgelopen dinsdag gingen ze met flinke aanhang met de trein naar Den Haag om ruim 47.000 getekende petities aan te bieden aan de Tweede Kamer. Er was muziek en sprekers, waaronder cabaretier/schrijver Vincent Bijlo die de aanwezigen toesprak. 

Wat gaat er nog gebeuren?

De verwachting is dat in 2024 de precieze route bekend wordt gemaakt. In 2026 wordt er door het ministerie een definitief besluit genomen over de nieuwe aanvliegroute. De Kerngroep Stop4deroute zit in de tussentijd niet stil. Hou hun website in de gaten voor het laatste nieuws en eventuele nieuwe acties.

Meer lezen

  • Website Kerngroep Stop4deroute. Tip: kijk onder ‘uit het nieuws’, er staan veel artikelen gelinkt! Ook is de groep erg actief op Twitter.
  • Een Twitterdraadje over de soms schrijnende gevolgen van vliegtuigoverlast.
  • Factsheet ‘Herindeling luchtruim Midden-Nederland en Schiphol’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
  • Artikel Volkskrant ‘Vermindert een extra aanvliegroute naar Schiphol de overlast van vliegverkeer of juist niet?’ Met kaartje van huidige vliegroutes.
FacebookTwitterShare

Categorie: NieuwsTag: aanvliegroute

Vorig bericht: « BuurtNatuur030 vierde de lente
Volgend bericht: Naar een duurzame toekomst voor het Milieucentrum en Energie-U »

Footer

Meld je aan voor de Nieuwsbrief:

Mailing
   
Lees hier de oude nieuwsbrieven Algemeen >
Lees hier de oude nieuwsbrieven Meet je Stad >

Milieucentrum Utrecht
Oudegracht 60
3511 AS Utrecht
030-2367240
info@mcu.nl
NL 27 TRIO 0320 2347 70 t.n.v. St Milieucentrum Utrecht

Kijk op onze contactpagina voor de openingstijden. Reserveren voor een vergadering kan via de pagina zaalverhuur of via e-mail naar info@mcu.nl.

Privacyverklaring     ANBI informatie

Copyright © 2025 · Milieucentrum Utrecht

Cookie toestemming beheren
Om u de beste ervaring op onze website te bieden, maken wij gebruik van cookies. Wilt u cookies accepteren voor een optimale ervaring? U kunt uw cookie-instellingen op elk moment wijzigen.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}