Op 11 november 2025 heeft minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat een vernieuwd Tracébesluit voor de A27 en A12 gepubliceerd. Daarmee heeft hij net op tijd de deadline voor zijn ‘huiswerk’ gehaald, stellen de actiegroepen Vrienden van Amelisweerd en Kerngroep Ring Utrecht.
De Raad van State had hem de minister in april een half jaar de tijd gegeven om onder andere de stikstofparagraaf beter te onderbouwen. De minister moest aantonen dat door toename van het autoverkeer op de verbrede A27 de natuur op de Veluwe en het Binnenveld (een natuurgebied tussen Rhenen en Wageningen) niet zal verslechteren. De Veluwe en het Binnenveld zijn Natura2000-gebieden en worden beschermd door de Europese Habitatrichtlijn. Volgens deze richtlijn moet het Rijk de ecologisch kwaliteit van de natuur in deze gebieden garanderen.
De volgens de actiegroepen nu al zorgwekkende kwaliteit dreigt verder te worden aangetast doordat de verbreding van de A27 tot meer stikstofneerslag in ook die gebieden tot gevolg heeft. Rijkswaterstaat heeft acht boerderijen in Gelderland en Utrecht opgekocht om de ‘stikstofruimte’ die ontstaat door die bedrijven te beëindigen en zo te benutten voor de verbreding van de Ring Utrecht. De actiegroepen hadden in april al gepleit om het Tracébesluit van tafel te vegen.
Wat betreft bomenkap in Amelisweerd is er in het vernieuwde Tracébesluit niets gewijzigd: het plan van het ministerie is nog steeds om de A27 te verbreden ten koste van zo’n 800 bomen op het landgoed.
Inhoud huiswerk
Het betoog van de minister kent volgens Kerngroep Ring Utrecht en Vrienden van Amelisweerd niet veel nieuws en is vooral een poging tot nadere onderbouwing van wat al eerder is betoogd. Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en de Vereniging Leefmilieu zullen op deze poging tot reparatie van het Tracébesluit reageren en in beroep gaan. De Raad van State zal ergens in 2026 een definitief oordeel vellen, zo verwachten zij.
Politieke doorbraak
De groepen vinden dat het onderhand tijd wordt dat politiek Den Haag “zijn verantwoordelijkheid neemt”. Provincie en gemeente Utrecht hebben twee jaar geleden, op verzoek van het Rijk een alternatief gepubliceerd. Naast andere partijen rekenen zij op steun van D66 en CDA voor het alternatief.
De actiegroepen doen een beroep op de Tweede Kamer en de formerende partijen om te kiezen voor het alternatief dat Amelisweerd spaart, mede door een maximumsnelheid van 80 km/uur en geld voor fiets + OV voor een betere verkeersafwikkeling. Het voorstel is ook nog eens één miljard goedkoper.



Het Wilde Stadscafé: hoever gaan we voor een klimaatbestendige stad?