De gemeente Utrecht wil een waterstoftankstation laten bouwen op Haarrijn, waar waterstofauto’s kunnen tanken. De wens hiervoor bestaat al jaren en komt vanuit het actieplan Schoon Vervoer. Het bedrijf Pitpoint wil het station bouwen. Hoewel deze nog een concreet voorstel moet doen, is de verwachting dat het station in de zomer van 2021 operationeel is.
Rijden op waterstof
Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof gebruikt in plaats van een batterij. De brandstofcel van waterstofauto’s is efficiënter dan de verbrandingsmotor van benzine en dieselauto’s. En de uitstoot bij het rijden bestaat enkel uit water. Daardoor lijkt het aantrekkelijk om waterstofauto’s in te zetten.
Er zijn momenteel waterstofauto’s verkrijgbaar van de merken Hyundai en Toyota en andere merken brengen komend jaar waarschijnlijk ook modellen uit. Voor particulieren heeft het geen zin om een waterstofauto te nemen wanneer er nog geen mogelijkheid is om te tanken. En tankstations komen er niet zolang ze niet nodig zijn. Met het nieuwe tankstation wil gemeente Utrecht dat rijden op waterstof aantrekkelijker wordt. Er zijn in Nederland momenteel vier waterstoftankstations en daar komen er binnenkort een tiental bij.
Duurzame pieken
Vaak wordt gezegd dat waterstof een ontbrekende schakel is in de energietransitie. Wind- en zonne-energie kunnen fossiele brandstofcentrales momenteel nog niet vervangen. Zonder wind draaien windmolens niet en zonnepanelen doen het niet in de avond of met bewolking. Op die momenten zijn fossiele brandstoffen nodig. Op andere momenten kan er juist meer groene energie worden opgewekt dan dat er vraag naar is. Op die piekmomenten kan die extra stroom worden gebruikt voor de productie van waterstof.
De potentie van waterstof klinkt enkel positief. Maar we mogen ons niet te snel rijk rekenen. Momenteel hebben we te weinig wind- en zonne-energie om overproductie te draaien. Bovendien kunnen centrales waar waterstof wordt gemaakt niet enkel op de piekmomenten van duurzame stroom draaien; dan zouden ze het overgrote deel van het jaar stilstaan. Voor de productie van waterstof zullen dus extra windmolens en zonnecellen moeten worden gemaakt.
Het alternatief, waterstof opwekken met fossiele brandstoffen, is geen vooruitgang. Het opwekken van waterstof kost namelijk een hoop energie.
Tekst: Collin Molenaar
foto van Francesco Ungaro op unsplash.com
Meer over duurzaam autorijden in onze milieuwijzer