Iedereen kan tientallen verkooppunten bedenken om een smartphone te kopen, maar hoeveel opties kan je opnoemen om je smartphone in te leveren? Om consumentenproducten weer te kunnen hergebruiken, reviseren of recyclen, moeten gebruikers ze inleveren. Smartphones eindigen echter vaak in een vergeet-la want “je weet maar nooit”. Verschillende oplossingen zoals inzamelpunten voor goede doelen of buyback deals worden aangeboden om ze in te leveren. Deze oplossingen worden echter nog niet als vanzelfsprekend eindpunt voor telefoons gezien door gebruikers.
Er zijn relatief weinig handvatten voor bedrijven en organisaties om gebruikers zo ver te krijgen dat zij hun producten inleveren. Wanneer de afdankfase in een circulaire economie wordt benaderd, ligt de focus vaak op technische aspecten zoals retourlogistiek en materiaaloplossingen. Voor haar promotieonderzoek aan de TU Delft kroop Flora Poppelaars in de hoofden van gebruikers om te bestuderen hoe zij de afdankfase ervaren.
De workshop grijpt in op de actuele problemen van het sluiten van de gebruikerskring voor verschillende producten. Na de workshop heb je als ontwerper, bedrijf of overheidsinstantie een beter begrip van hoe een waardevollere gebruikerservaring tijdens de afdankfase ontworpen kan worden. Als gebruiker word je bewuster gemaakt van hoe complex de afdankfase is en hoe je hier het beste uit kunt halen. Samen komen wij een stukje dichter bij een transitie naar een circulaire economie!
Organisatie: Duurzame Week
Kosten: gratis
Aanmelden: tickets
Contact: tel. 06-10852975, info@duurzameweek.nl
Meer info: Duurzame Week